Bieden. Herwaardering
Doubleton: 1 punt Singleton: 2 punten renonce: 3 punten
Spelen: Verliezers tellen.
Het maken van een speelplan in een troefcontract wordt door veel bridgers moeilijk gevonden. Het tellen van verliezers is een groot struikelblok. Verliezers tel je per kleur en houdt dan rekening met een ongunstig zitsel.
Verliezers wegwerken.
Weggooien op hoge kaarten in een andere kleur
Troeven aan de korte kant
Wegwerken in de kleur zelf (bv snijden)
Om verliezers te vertroeven moet je wellicht het troeftrekken uitstellen. Maak een speelplan zodra de dummy open gaat ! Tel je verliezers Bedenk hoe je ze kunt wegwerken Speel dan pas een kaart en let op wat de tegenstander doet. Stel zonodig je speelplan bij.
Spelregel: Stop!
In het vorige hoofdstuk hebben we het gehad over het blauwe Alert kaartje in de biddingbox. In hetzelfde vakje zit nog een kaart die regelmatig gebruikt wordt: de Stop kaart. Deze kaart wordt gebruikt bij het doen van een sprongbod. Als je een sprongbod gaat doen, leg je éérst de Stop kaart op tafel en dan het sprongbod. De Stop-regel schrijft voor dat de volgende speler een pauze van 8-10 seconden moet nemen voor dat hij een bieding doet. Als de tijd verstreken is moet je het Stopkaartje weer weghalen en mag de volgende speler bieden. Wat is het nut van deze regel?
Tip: Zwijgen is Goud...
Als beide partners lange kleuren hebben, maar in geen enkele kleur een fit, spreken we van een 'misfit'.
Quiz