13 | | Forcing. Na 2 (sprong!) zoeken we een manche. | |
|
14 | | 3 is NF, inviterend. Oost past (min.) of 4 (max.) | |
|
15 | West 1 2SA | Oost 2 ?? |
|
| 2SA is Niet Forcing, inviterend voor 3SA of 4 | |
|
Het tweede bijbod na een herbieding die geen overwaarde toonde:
- Wél Forcing is: Het met een sprong bieden van een nieuwe kleur.
- Niet Forcing zijn: Alle andere biedingen.
|
17 | | 3 is Manche Forcing, nieuwe kleur met sprong. | |
|
18 | | 2 is niet Forcing. | |
|
|
Het tweede bijbod na een herbieding die wél overwaarde toonde:
- Wél Forcing: Altijd.
- Niet Forcing: Nooit.
19 | | 3 is forcing. West liet zien dat hij 18-19 ptn heeft: manche forcing en na 3 blijft dat ook zo. | |
|
20 | | Forcing. Oost mócht passen op 3 maar áls hij doorbiedt, wil hij naar de manche. | |
|
21 | | Forcing. West toonde 18-19 punten: manche forcing en het vervolg ook. | |
|
|
Spelen: Blokkades
Bij het afspelen van contracten is het fijn als je nog vrije kaarten in een kleur hebt
liggen, bv in de dummy. Maar je moet er wél nog bij kunnen komen. Als dat niet meer lukt kan dat het gevolg
zijn van een 'blokkade'. Dat kan meestal voorkomen worden door je te houden aan de regel 'Honneurs aan de
korte kant éérst!'
22. | | AV7632
|
| | |
N W --|-- O Z
| | | H4
|
| |
|
| Leider Zuid telt in 3SA 6 hartenslagen. Maar als hij begint met
4 naar de Aas gaat het fout: hij heeft geen harten meer om te kunnen oversteken (aangenomen
dat dat niet in een andere kleur kan). Correct is om éérst H te spelen en dan 4 naar de Aas,
gevolgd door de rest.
|
Leider Zuid telt in 3SA 6 hartenslagen. Maar als hij begint met
4 naar de Aas gaat het fout: hij heeft geen harten meer om te kunnen oversteken (aangenomen
dat dat niet in een andere kleur kan). Correct is om éérst H te spelen en dan 4 naar de Aas,
gevolgd door de rest.
|
|
|
AV7632
|
| H4
|
| | | |
23. | | H9832 |
| | |
N W --|-- O Z
| | | AV7 |
| |
|
| Van het zelfde laken een pak. Om de kleur te kunnen incasseren moet je met AV beginnen en dan
met de 7 oversteken naar de Heer.
|
Van het zelfde laken een pak. Om de kleur te kunnen incasseren moet je met AV beginnen en dan
met de 7 oversteken naar de Heer.
|
|
|
H9832 |
| AV7 |
| | | |
Het is overigens niet altijd noodzakelijk om eerst de hoge kaart aan de korte kant te spelen,
als je er maar voor zorgt dat je laatste kaart aan de korte kant een kleintje is.
Hier hoef je je niet per sé aan de regel te houden en beginnen met de Vrouw.
24. | | AH1043
|
| | |
N W --|-- O Z
| | | V86
|
| |
|
| Het is zelfs beter om te beginnen
met een kleintje naar de Aas, maar essentieel is wel dat je daarna een kleintje naar de
vrouw speelt om met de 8 over te kunnen steken. (Waaróm is het hier trouwens beter dan beginnen met de Vrouw?)
|
Het is zelfs beter om te beginnen
met een kleintje naar de Aas, maar essentieel is wel dat je daarna een kleintje naar de
vrouw speelt om met de 8 over te kunnen steken. (Waaróm is het hier trouwens beter dan beginnen met de Vrouw?)
|
Op deze manier zie je dat de kleur 4-1 zit en kun je de Boer bij West eruit snijden. |
|
AH1043
|
| V86
|
| | | |
Het voordeel van deze (iets betere) speelwijze blijkt als Oost in de tweede ruiten ronde niet bekent.
Je weet dan dat West B9 heeft en je kunt op de Boer snijden. Wie begint met Vrouw en dan ruiten naar de
Aas moet via een andere kleur terug naar de hand om te snijden. Soms is dat geen enkel bezwaar,
maar soms moet je daarvoor een dekking in een andere kleur opgeven en dan is dat wel vervelend.
'Honneurs aan de korte kant éérst' is dus een goede regel om blokkades te voorkomen, maar niet zaligmakend.
Op elke regel zijn wel uitzonderingen te bedenken, daarom moet je de situatie ook altijd goed analyseren.
25. | | | Contr. 3SA Uitk. B |
| N W --|-- O Z | |
| | | |
|
| Wie alleen naar de blokkade van de schoppen kijkt, neemt de uitkomst
in de hand met A, maar dat is niet goed.
Wie een speelplan maakt ziet dat
ruiten de werkkleur is en die is van nature geblokkeerd. Bij de lange ruiten zit maar
één entree, A en die moet er dus nog liggen als AV zijn geïncasseerd.
Win de uitkomst dus met H en raap éérst AV op. Vervolgens steek je over naar A
en begint aan de rest van de ruiten. Als B tijdig valt maak je 5 ruiten, 3 schoppen en A plus A, 10 slagen.
Een blokkade in schoppen is hier van ondergeschikt belang; die in ruiten is cruciaal.
|
Wie alleen naar de blokkade van de schoppen kijkt, neemt de uitkomst
in de hand met A, maar dat is niet goed.
Wie een speelplan maakt ziet dat
ruiten de werkkleur is en die is van nature geblokkeerd. Bij de lange ruiten zit maar
één entree, A en die moet er dus nog liggen als AV zijn geïncasseerd.
Win de uitkomst dus met H en raap éérst AV op. Vervolgens steek je over naar A
en begint aan de rest van de ruiten. Als B tijdig valt maak je 5 ruiten, 3 schoppen en A plus A, 10 slagen.
Een blokkade in schoppen is hier van ondergeschikt belang; die in ruiten is cruciaal.
|
|
|
|
| In principe speel je honneurs aan de korte kant éérst, om een blokkade te voorkomen
Natuurlijk houd je rekening met uitzonderingen bij het maken van een speelplan.
| |
Spelregel: Alert!
Bij vrijwel elke bridgewedstrijd wordt tegenwoordig met biedboxen gespeeld. In het vakje met Pas,
Doublet en Redoublet zitten nog wat kaartjes. Eén daarvan is een blauwe kaart waarop ALERT staat.
Wanneer gebruik je die?
Iedereen die gaat bridgen leert een biedsysteem. Dat is niets anders dan een set afspraken die er
voor zorgt dat je met je partner communiceert. De spelregels laten toe dat je andere, bijzondere
afspraken mag maken, maar die mag je niet geheim houden voor de tegenstanders (we schreven daar al eerder over).
Je moet je tegenstanders dus op de hoogte brengen van bijzondere afspraken.
26. | W 1 | N 2SA | O ? | Z |
|
|
| | Na de 1 opening van West biedt Noord 2SA. NZ hebben hier afgesproken dat
2SA lengte (5-kaarten of langer) in de beide lage kleuren belooft (Unusual 2SA, erg populair). |
Na de 1 opening van West biedt Noord 2SA. NZ hebben hier afgesproken dat
2SA lengte (5-kaarten of langer) in de beide lage kleuren belooft (Unusual 2SA, erg populair). |
|
OW hebben er recht die afspraak te weten, en NZ
moeten hen dus op de hoogte brengen. Daarvoor gebruik je de Alert kaart.
Belangrijk om te weten is dat je nooit je eigen bod mag alerteren en uitleggen (je partner zou daar voordeel uit kunnen halen)
en het is dus de partner van degene die het conventionele bod deed die moet alerteren en desgevraagd uitleggen.
Zuid moet hier dus het 2SA bod van zijn partner dus alerteren. Dat doet hij door direct het Alert kaartje uit
de box te halen en op tafel (het liefst op de al gedane eigen biedingen) te leggen vóór Oost gaat bieden.
Oost is aan de beurt om te bieden en mag aan Zuid vragen wat het 2SA betekent. Oost is overigens niet
verplicht om de betekenis na te vragen, en wanneer Oost niets vraagt, mag Zuid niet uit zichzelf
gaan vertellen wat 2SA betekent. West mag pas uitleg vragen als hij zelf aan de beurt is om te bieden.
Noord mag helemaal niks: zelfs Zuid niet corrigeren als de uitleg niet conform de gemaakte afspraak
zou zijn. Overigens mogen OW tijdens het hele spel aan Zuid blijven vragen naar de betekenis van het 2SA
bod, tenminste als ze aan de beurt zijn om te bieden of te spelen.
Er gaan op dit gebied nog al eens dingen mis: vergeten te alerteren, te láát alerteren (Oost heeft bv al
geboden), verkeerde uitleg. En het lastigste is natuurlijk dat als de uitleg niet goed is Noord dat
ook zou horen; die moet dan zorgvuldig vermijden gebruik te maken van de informatie die hij opgevangen
heeft. Geen materie om hier helemaal uit te diepen, maar een kwestie van de arbiter roepen;
die weet hoe hij zulke problemen moet oplossen.
Tip: Spáár je Entree
Een entree is een kaart waarmee je van de ene hand naar de ander kant kunt oversteken. Als je
aan één kant maar weinig entrees hebt moet je daar zuinig mee omspringen. We zagen dat al in het
voorbeeld hierboven bij de Blokkades. Wie zich dat realiseert zal de valstrik van het automatisch
in de eerste slag (laag) bijspelen vermijden.
27. | | | Contr. 1SA Uitk. V |
| N W --|-- O Z | |
| | | |
|
| Veel spelers zeggen direct na het opengaan van de dummy op de automatische piloot: Doe maar
kleintje, partner!
Die onnadenkendheid heeft wel tot gevolg dat het contract nodeloos down gaat.
Na H zal de leider zien dat klaveren de werkkleur is: een klaveren naar de Heer en als die houdt is dat het begin van de
problemen. OW houden de Aas een keer op en als de leider een klaver naar de Vrouw speelt, wordt wel
met A genomen. In de hand zijn nu 3 vrije klaveren maar die zijn niet meer bereikbaar.
De leider maakt zodoende maar één klaverslag.
|
Veel spelers zeggen direct na het opengaan van de dummy op de automatische piloot: Doe maar
kleintje, partner!
Die onnadenkendheid heeft wel tot gevolg dat het contract nodeloos down gaat.
Na H zal de leider zien dat klaveren de werkkleur is: een klaveren naar de Heer en als die houdt is dat het begin van de
problemen. OW houden de Aas een keer op en als de leider een klaver naar de Vrouw speelt, wordt wel
met A genomen. In de hand zijn nu 3 vrije klaveren maar die zijn niet meer bereikbaar.
De leider maakt zodoende maar één klaverslag. |
|
|
|
Winnend is hierboven om de uitkomst in de dummy te
nemen met
A en daarna
H te spelen. Als OW duiken ga je verder met klaveren. Later kun je
nog naar
H oversteken om de rest van de klaveren te maken. Minstens 7 slagen i.p.v. down !
Tip |
Wees zuinig op je entrees in de zwakke hand
Veel fouten bij het afspel worden in de eerste slag gemaakt
Remedie? Denk na en maak een speelplan, voor je de eerste kaart speelt.
| |
Quiz (Acol)>
28. | W
pas | N 1SA 2 | O pas pas | Z 2 ?? |
|
|
| | Wat bied je? |
Wat bied je? |
Pas.Als partner van de 1SA openaar ben je de Baas van de Bieding. 2 is
uiteraard niet forcing: het is het antwoord op jou transfer.
Er zijn samen hooguit 23 punten: Geen manche, dus passen |
29. | | | Wat bied je? |
Wat bied je? |
3SA. Het 3 bod is forcing en je mag niet passen. Je hebt nog geen fit
ontdekt dus bied je 3SA. |
30. | | | Wat bied je? |
Wat bied je? |
Op een kleurherhaling met sprong mag je passen. Met maar 7 punten,
is het ook verstandig om dat te doen. |
31. | | | Wat bied je? |
Wat bied je? |
Pas. Met een sterk spel moet partner 3 herbieden. Nu zegt hij alleen
dat hij liever een troefcontract speelt dan SA. Met 2 is de fit gevonden,
maar er is geen reden om door te gaan. |
32. | | AHB
|
| | |
N W --|-- O Z
| | | V1064
|
| |
|
| Hoe speel je?
|
Hoe speel je? |
Begin met de 4 naar A, gevolgd door de Heer. Neem B over met
de Vrouw om ook de 10 te kunnen maken. |
|
AHB
|
| V1064
|
| | | |
33. | | H43
|
| | |
N W --|-- O Z
| | | AV106
|
| |
|
| Hoe speel je?
|
Hoe speel je? |
Incasseer de Aas, en speel 6 naar de Heer. Je ziet dat West niet meer
bekent, dus kun je B bij Oost er uit snijden.
|
|
H43
|
| AV106
|
| | | |
34. | | VB6
|
| | |
N W --|-- O Z
| | | H8432
|
| |
|
| Hoe speel je?
|
Hoe speel je? |
Speel een kleintje naar de Vrouw en ga verder met B. West moet nemen.
Zodra je aan slag komt maak de overige ruiten.
|
|
VB6
|
| H8432
|
| | | |
35. | | H
|
| | |
N W --|-- O Z
| | | AVB762
|
| |
|
| Hoe speel je?
|
Hoe speel je? |
Als een entree in Zuid hebt moet je een kleine naar de Heer spelen.
Eenmaal in de hand ga je verder met AVB: vrijwel zeker 6 slagen.
Heb je geen entree in de hand, dan A (de Heer valt) en met VB doorgaan.
Bij een 3-3 zitsel maak je ook 6 slagen, anders 3.
|
|
H
|
| AVB762
|
| | | |